NEDSTRESSAD ARBETSMILJĂ PĂ SKOLOR & FĂRSKOLOR
LUGNT LĂRANDE - Inspirerande utbildningsdagar och workshops
NÀr ni Àr Àr redo att skapa en positiv förÀndring - skapa en arbetsmiljö med lugn, energi och tÄlamod, bort frÄn stress och kÀnsla av otillrÀcklighet - dÄ kan ni följa ett beprövat upplÀgg som tar er framÄt.
Jag hoppas fĂ„ medverka till att stĂ€rka och utveckla de goda krafter som förebygger, upprĂ€tthĂ„ller och utvecklar hĂ€lsa, bĂ„de för barn och vuxna - Ă€ven hos er. De senaste Ă„ren har har haft förmĂ„nen att utbilda drygt 250 personer verksamma inom skola och förskola. VĂ„rt fokus har varit att hitta en nedstressad arbetsmiljö för ökad trivsel och kreativitet. Du kan lĂ€sa mer om utbildningsupplĂ€gget Lugnt LĂ€rande lĂ€ngre ner. Â
Mitt arbete fungerar ofta som ett komplement till det förebyggande och hĂ€lsofrĂ€mjande elevhĂ€lsoarbete som finns pĂ„ skolor idag. Om ni Ă€r intresserade av att fĂ„ veta mer sĂ„ klicka nedan och fyll i dina uppgifter sĂ„ skickar jag mer information.Â
VI VILL FĂ MER INFORMATION!Malin Söderberg - Certifierad coach med drygt 20 Ă„rs erfarenhet av ledarskapÂ
Som coach och utbildare hjĂ€lper jag dig och er kommunicera och förstĂ„ varandra bĂ€ttre.Â
I grund och botten bygger ledarskap - för en familj och ett team pĂ„ samma fundament. Alla vill vi bli sedda, bli lyssnade pĂ„ och tagna pĂ„ allvar.Â
Eller hur? NĂ€r vi upplever att vi blir det, hanterar vi motgĂ„ngar och förĂ€ndringar lĂ€ttare. Vi fĂ„r en bĂ€ttre dialog med vĂ„ra kollegor och barn och stĂ€rker sjĂ€lvkĂ€nsla och integritet. Bygger varmare arbetsklimat pĂ„ arbetsplatsen, blir mer kreativa och produktiva.Â
Effekter av en nedstressad arbetsmiljö i skolan
FĂR PERSONALEN
Ăkat vĂ€lbefinnandeÂ
LÀgre stressnivÄ bidrar till ökat vÀlbefinnande och minskar risken för utbrÀndhet. Personalen kÀnner sig mer engagerad och nöjd med sitt arbete.
Ăkad medveten nĂ€rvaro
NÀr stressen minskar kan personalen fokusera bÀttre och utföra sina arbetsuppgifter mer effektivt, vilket leder till ökad nÀrvaro, ökat lugn och mer kreativitet.
BĂ€ttre Samarbete
En lugn arbetsmiljö frÀmjar ocksÄ samarbete och positiva relationer bland personalen, vilket i sin tur förbÀttrar teamdynamik och arbetskultur.
FĂR BARNEN
FörbĂ€ttrad lĂ€rmiljöÂ
NÀr personalen Àr avslappnad och i balans, skapas en gynnsam lÀr- och lekmiljö dÀr barnen kÀnner sig trygga och kan koncentrera sig bÀttre.
Positiva förebilderÂ
Barn Àr kÀnsliga för stÀmningar och energier. Personal som Àr mindre stressad och mer nÀrvarande ger barnen en positiv förebild och skapar en atmosfÀr av lugn och glÀdje.
Utveckling av emotionell intelligensÂ
En avstressad miljö ger ytterligare möjlighet för personalen att hjÀlpa barnen att utveckla sina sociala och emotionella fÀrdigheter, vilket Àr en vÀrdefull del i deras utveckling.
FĂR VĂ
RDNADSHAVARE
Â
Trygghet och förtroendeÂ
VÄrdnadshavare kÀnner sig trygga nÀr de vet och kÀnner att deras barn Àr omgivna av personal som Àr mentalt och kÀnslomÀssigt i balans.
Positiv kommunikationÂ
Personer som inte Àr stressade Àr mer benÀgen att kommunicera öppet och positivt med varandra, vilket minskar risken för missförstÄnd och stÀrker samspelet mellan skola/förskola och hemmet.
FörbĂ€ttrad relationÂ
NÀr skolpersonal kan undvika onödig stress kan de fokusera pÄ att bygga starka och gynnsamma relationer med vÄrdnadshavarna, vilket frÀmjar ömsesidigt förtroende och samarbete.
Rektor pÄ RÀngbÄgens Förskola - Susanne Rasmusson
âMalin Ă€r en fantastisk förelĂ€sare som engagerar med sitt inspirerande sĂ€tt att förmedla sitt budskap. Att man mĂ„ste mĂ„ bra sjĂ€lv för att bidra pĂ„ topp Ă€r en insikt som kanske inte Ă€r ny men med Malins ord fick insikten en ny nivĂ„.
Att vara i nuet och inte lÄta tankarna fara omkring Àr en annan vÀrdefull insikt som vi alla behöver trÀna pÄ. Att veta vad som gör en stressad och jobba med det genom olika strategier sÄsom SOAS kan hjÀlpa oss att bygga upp en immunitet mot stress.
Med ett ökat vĂ€lbefinnande, ökad medveten nĂ€rvaro och bĂ€ttre samarbete blir arbetet pĂ„ förskolan sĂ„ mycket bĂ€ttre.â
Av Susanne Rasmusson fick jag uppdraget att förelÀsa och utbilda skolpersonalen hösten 2023 och detta kommer följas upp med en förelÀsning för personal och vÄrdnadshavare vÄren 2024.
Vilken skillnad kommer en nedstressad arbetsmiljö göra för er verksamhet?
Â
Ăkad produktivitet
NĂ€r personalen upplever mindre stress, kan de fokusera bĂ€ttre pĂ„ sina arbetsuppgifter. Detta leder till ökad produktivitet och effektivitet pĂ„ arbetsplatsen. Inom skolans vĂ€rld innebĂ€r detta ökad nĂ€rvaro mentalt och kĂ€nslomĂ€ssigt. Ăkad inkĂ€nnande förmĂ„ga. Större lugn. Personalen blir mer benĂ€gna att kunna lösa komplexa problem och vara mer engagerade i sina uppgifter.
Minskad sjukfrĂ„nvaroÂ
Stress Àr en vanlig orsak till sjukfrÄnvaro. NÀr personalen upplever mindre stress Àr de mindre benÀgna att bli sjuka och utveckla lÄngvariga hÀlsoproblem. Detta minskar kostnaderna för arbetsgivaren i form av sjukpenning och minskad arbetskraft. FÀrre vikarier, fÀrre lektioner utan lÀrare osv
Ăkad medarbetarretention
NÀr personalen trivs och upplever mindre stress Àr de mer benÀgna att stanna kvar under en lÀngre tid. Minskad personalomsÀttningen och sparar skolan tid och pengar som annars skulle ha gÄtt till rekrytering och utbildning av nya medarbetare. Dessutom kan en stabil arbetsstyrka öka skolans/förskolans expertis och kontinuitet. StÀrker varumÀrket och trivseln.
AnmÀl intresse
Klicka och fyll i dina uppgifter sÄ kontaktar jag dig inom 48h. Du fÄr möjlighet att berÀtta om er situation och era önskemÄl och jag berÀttar mer om vilka möjligheter vi har att arbeta för en nedstressad arbetsmiljö.
Boka tid direkt i min kalender
Boka en tid som passar dig direkt i min kalender. NÀr du gjort det sÄ ses vi pÄ Zoom och pratar igenom möjligheterna för er att nÄ en nedstressad arbetsmiljö.
Se inspelat informationswebinar
Om du vill veta mer kan du ocksÄ fylla i dina uppgifter hÀr sÄ skickar jag en inspelning frÄn mitt senaste informationswebinar om möjligheterna kring "Nedstressad arbetsmiljö pÄ skola och förskola".
Rektor pÄ Asklunda Montessoriförskola - Maria Arcombe
"I förskolans vÀrld stÀlls man ofta för snabba förÀndringar och oplanerade situationer, dÄ Àr vÄr instÀllning till det som hÀnder avgörande för hur vi agerar och mÄr i dessa situationer. Genom den kunskap och de verktyg som vi fÄtt genom Malins utbildningsdagar har vi nu möjlighet att ha ett annat mindset inför det som hÀnder och vÄra kÀnslomÀssiga rektioner blir dÄ ocksÄ annorlunda.
Malins ödmjuka och tydliga sÀtt gör att det Àr lÀtt att förstÄ och ta till sig det budskap hon förmedlar. Utbildningsdagar som innehÄller en bra blandning av information, varvat med personliga erfarenheter och aktiviteter."
Maria Arcombe satsar verkligen fullt ut pĂ„ sin personal, arbetsmiljön och framförallt pĂ„ barnen. PĂ„ uppdrag av henne genomförde jag tre dagars utbildning för all skolpersonal vĂ„r och höst 2022.Â
Deltagare berÀttar: Vad var bÀst - vad tog du med dig?:
Utbildningen Lugnt LĂ€rande -
för en nedstressad & hÄllbar arbetsmiljö
Steg för steg mot en vÀlmÄende och hÄllbar arbetsmiljö. Allt fler arbetsgivare och skolledare ser vikten av att arbeta lÄngsiktigt - steg för steg mot en mer hÄllbar vardag. UpplÀggen anpassas till era önskemÄl, frÄn flerdagsutbildningar till halvdagar och förelÀsningar. Ett populÀrt upplÀgg över 3-6 mÄnader kan se ut sÄ hÀr:
STUDIEDAGAR/UTBILDNINGSDAGAR & FĂRELĂSNINGAR
Inledande samtal
Vi bokar ett samtal dÀr ni ger en bild av nulÀget och beskriver ert önskade lÀge - vilken förÀndring vill ni kÀnna - vad ni ha med er efter vÄrt gemensamma arbete. UtifrÄn era önskemÄl, min kunskap och erfarenhet föreslÄr jag sen ett upplÀgg.
Â
InspirationsförelÀsning för samsyn
9 av 10 skolor jag arbetat med vÀljer att komplettera utbildningsdagarna med en vÀrdefull inspirationsförelÀsning som omfamnar Àven vÄrdnadshavarna. Detta tillsammans med utbildningen internt ger stor effekt. En förelÀsning om förÀldraskap, dÀr livet i skolan och familjen baseras pÄ likvÀrdighet och lyhördhet. Vi lyfter bort kÀnslan av otillrÀcklighet och hittar trygghet. En förelÀsning för alla som funderar pÄ:
...gör jag rÀtt eller fel
...Àr jag för strÀng eller för "slapp"
...eller som helt enkelt Àr nyfiken pÄ att lÀra sig mer.
FörelÀsningen kan bÄde planeras som en fristÄende del, som inledning men ocksÄ som en avslutning pÄ utbildningsinsatsen.
Dag 1 - fokus individ - ökad medvetenhet och insikter som stÀrker.
UtgÄngspunkten denna dag Àr att öka förstÄelsen för varför det idag Àr extra viktigt att arbeta för en nedstressad arbetsmiljö och ökad medveten nÀrvaro.
LÀgre stressnivÄ bidrar till ökat vÀlbefinnande och minskar risken för utbrÀndhet. Personalen kÀnner sig mer engagerad och nöjd med sitt arbete.NÀr stressen minskar kan personalen fokusera bÀttre och utföra sina arbetsuppgifter med mer nÀrvaro och effektivt, vilket leder till ökad nÀrvaro, ökat lugn och mer kreativitet.
En lugn arbetsmiljö frĂ€mjar ocksĂ„ samarbete och positiva relationer bland personalen, vilket i sin tur förbĂ€ttrar teamdynamik och arbetskultur.Â
Dag 2 - fokus team och arbetsgrupper - att landa och kÀnna tillit
HĂ€r stĂ€rker vi arbetsgrupperna - skapar medvetenhet kring behov, likheter och olikheter. Vi samtalar kring vad som kĂ€nnetecknar ett bra team och en bra arbetsmiljö. Hur vi vill ha det nĂ€r vi arbetar? Vad fĂ„r oss att trivas och prestera bra?Â
Vi ser till viktiga egenskaper, eventuella hinder och stödjande funktioner. Tydliggör nyckelfaktorer och hittar de verktyg ni behöver för att mĂ„ och prestera bra. Hela tiden med medveten nĂ€rvaro som en röd trĂ„d genom samtal och teori. FĂ„r kunskap kring kommunikationssĂ€tt som möjliggör för oss att undvika onödiga konflikter, minimerar missförstĂ„nd och stĂ€rker team och kreativitet.Â
NĂ€r vi ökat vĂ„r inkĂ€nnande förmĂ„ga med oss sjĂ€lva ökar Ă€ven vĂ„r inkĂ€nnande förmĂ„ga med andra - bĂ„de barn och kollegor.Â
Dag 3 - fokus pÄ praktik, energi och framÄtblick
Intentionen med denna dag Àr att i linje med tidigare dagar ta ut riktningen framÄt. Nu lyfter vi blicken och skapar förutsÀttning för att fördjupa lÀrandet och omsÀtta i praktiken.
Vi lĂ€gger grunden för ett medvetet coachande förhĂ„llningssĂ€tt som stĂ€rker arbetsgrupper och samarbeten med varandra. Inför denna dag vĂ€ljer vi tillsammans ut nĂ„gra fördjupningsomrĂ„den att samtala kring.Â
Exempel pÄ fördjupningsomrÄden
- SjÀlvkÀnsla
- Eget och socialt ansvar -Â
- Regler och grĂ€nserÂ
- Coachande förhÄllningssÀtt
- HSP - högkÀnslighet
- Sinnen och energikÀllor
- Barn som behöver det lilla extra
- Barnyogasagor anpassade för barn.Â
Dagarna som kan planeras som hel- och/eller halvdagar bestÄr av teori och praktik varvat för att skapa engagemang och lust. Det görs tid för par- och gruppövningar samt egen reflektion.
Â
Jag erbjuder allt frÄn kortare förelÀsningar till flerdagsutbildningar och kurser. UtifrÄn era önskemÄl om upplÀgg, tid och innehÄll skrÀddarsyr jag det ni behöver.
Social hÄllbarhetstrateg i Region Halland - Kerstin Delefelt
âVi har anlitat Malin till en öppen förelĂ€sning till förĂ€ldrar pĂ„ temat FĂ€rre konflikter â mer tĂ„lamod. Malin Ă€r en proffsig talare som pĂ„ ett enkelt, inspirerande och coachande förhĂ„llningssĂ€tt gav förĂ€ldrarna rĂ„d och tips för att bli tryggare i sitt förĂ€ldraskap.
Det bĂ€sta var de konkreta och tydliga övningarna Malin delade med sig av, som förĂ€ldrarna kunde fortsĂ€tta arbeta med efter förelĂ€sningen.â
Â
Skolkurator F-6 Laholms kommun - Carina Lindkvist
 "SĂ„ mycket goda ord, förstĂ„else och tankar. Förmedlar pĂ„ ett konstruktivt sĂ€tt, lĂ€tt att lyssna pĂ„. Ger energi till vidare utveckling inom detta med konflikter i olika Ă„ldrar. Tycker jag fick otroligt mĂ„nga bra tips, som bĂ„de förĂ€lder, mormor. farmor, svĂ€rmor, syster, faster, moster, vĂ€n och kollega samt i mitt underbart inspirerande arbete som skolkurator pĂ„ 2 olika F-6 skolor. Tusen tack för detta."Â
Rektor pÄ Bruksparkens förskola Camilla Bergqvist
"Dagen gav oss mĂ„nga bra insikter och konkreta tips som vi kan anvĂ€nda i vĂ„r vardag, sĂ„vĂ€l i privatlivet som i professionen pĂ„ förskolan. NĂ€r man arbetar pĂ„ en förskola möter man mĂ„nga mĂ€nniskor och vi kommunicerar stĂ€ndigt om olika saker. DĂ€rför var det bra att fĂ„ insikt om de olika rollerna som vi kan inta nĂ€r vi kommunicerar. Att vara medveten om rollerna sĂ„vĂ€l inför ett möte som under, tror jag kan förbĂ€ttra vĂ„rt sĂ€tt att kommunicera. Jag tyckte ocksĂ„ att lyssnandets olika nivĂ„er var intressant och nĂ„got som jag vet vi kommer att ta med oss framöver. Att fĂ„ prova pĂ„ att vara âlyssnareâ pĂ„ de olika nivĂ„erna gav insikt i hur olika ett samtal kan bli beroende pĂ„ hur du vĂ€ljer att lyssna. Att bli pĂ„mind och fĂ„ mer kunskap om stressens negativa inverkan pĂ„ oss mĂ€nniskor var mycket bra. Insikten om hur stress pĂ„verkar kan hjĂ€lpa oss i vĂ„rt sĂ€tt att bemöta och hantera situationer och andra mĂ€nniskor.
Vi Àr mycket nöjda med förelÀsningen och med Malin som gav oss en hÀrlig och stressfri dag med ett innehÄll som vi tar med oss framöver."
Â
Camilla Bergqvist gjorde en satsning pĂ„ bĂ„de skolpersonal och vĂ„rdnadshavare. Efter genomförd utbildning med all personal genomfördes tvĂ„ förelĂ€sningsomgĂ„ngar, öppna för alla vĂ„rdnadshavare, allt för att sĂ„ mĂ„nga som möjligt skulle kunna delta.Â
AnmÀl intresse
Klicka och fyll i dina uppgifter sÄ kontaktar jag dig inom 48h. Du fÄr möjlighet att berÀtta om er situation och era önskemÄl och jag berÀttar mer om vilka möjligheter vi har att arbeta för en nedstressad arbetsmiljö.
Boka tid direkt i min kalender
Boka en tid som passar dig direkt i min kalender. NÀr du gjort det sÄ ses vi pÄ Zoom och pratar igenom möjligheterna för er att nÄ en nedstressad arbetsmiljö.
Se inspelat informationswebinar
Om du vill veta mer kan du ocksÄ fylla i dina uppgifter hÀr sÄ skickar jag en inspelning frÄn mitt senaste informationswebinar om möjligheterna kring "Nedstressad arbetsmiljö pÄ skola och förskola".